Bilerne skal måske tilbage på Danmarksgade, men flere er bange for, at det er en forkert vej at gå

DF har længe ønsket gaden åbnet op for biler, og nu er Venstre selv kommet med et tilsvarende forslag. Gågaden skal forvandles til en sivegade, men ikke alle byrådsmedlemmer er enige. I forretningslivet er der også bekymringer. 

Skrevet af Anders Rønne, 30251@dmjx.dk 

Siden 2021 har DF arbejdet for at genåbne Danmarksgade for biler, men diskussionen er først rigtig blusset op i kølvandet på venstres nye forslag. De vil lukke bilerne ind på Danmarksgade, fordi der er flere butikker der er ved at lukke. De påpeger også, at det ville lede trafikken igennem centrum fremfor væk fra det. 

Byrådsmedlem og Næstformand for bosætnings- og turismeudvalget John Nyborg er ikke begejstret for det nye forslag. Ifølge socialdemokraten er det den forkerte tilgang til den moderne bydannelse. Ejeren af Fredericia Isenkræmmer, Daniel Huusmann, anerkender heller ikke at Danmarksgadens forretningsliv er i forfald. 

Pulsen på gaden 

Hvis man spørger dem, der driver forretningerne på gaden, er der ikke meget opbakning at hente. Deen Mondozay, ejer af Mobilhuset, og Daniel Huusmann mener begge, det er den forkerte vej at gå.  

“De nye forretninger kan jo ikke flytte ind, før de gamle er flyttet ud. Så det er jo tåbeligt at erklære gaden død allerede,” siger isenkræmmeren. 

Deen Mondozay er enig i, at lokalerne nok skal blive brugt. Selv har de opkøbt den gamle støvsugerbutik, da den lukkede og udvidet deres egen butik. Tværtimod mener han, at etableringen af en sivevej faktisk ville skade hans forretning.  

“Der er masser af liv på gaden, især om sommeren. Det ville være træls for vores kunder, hvis de nu skal til at krydse en trafikeret vej. Vi har især ældre kunder, og de har alle sagt, at de er trætte af forslaget,” fortæller Deen Mondozay.  

For John Nyborg er præmissen også forfejlet. Behovet for parkeringspladser er delvist baseret på det stigende antal af beboer på Danmarksgade.  

“Jeg tror faktisk, at folk foretrækker at have en by, der er gåvenlig. Så vil jeg hellere have det, som det er nu, i stedet for det bare bliver til gennemkørsel,” siger næstformanden.